Hidup Penuh Pancaroba

by - 9:19 pm

Assalamualaikum gaiss

 

Ahahahahahahahhahah sumpah weyh. aku last update bila weyh? Jap aku check balik. Ok dah check; 5/2/2017 weyh. Time aku kat Tapah. Buat diploma.

Ya. Hidup aku ni macam taik weyh. Siyes. Kalau semua tak taw. Aku ni dulu time sekolah, orang kenal sebagai budak pandai arh. Ye la. Kalau exam, aku antara yang dapat No 1. Bukan No 1 dari belakang yer. Ni legit punya No 1. So aku ingat "Wahhh aku memang dilahirkan pandai ke ni?"

Nan hado sis. Masa aku sekolah rendah kat Kulim. SKSK. Sekolah Kebangsaan Sri Kulim. Aku paling tercorot. Tapi bila aku pindah rumah Tok aku kat Penang, aku masuk sekolah kampung. Aku pindah Pokok Sena gais. Haaaa jangan pelik lak. Pokok Sena ada 2 sis. Kat Penang dengan Kedah. Aku Pokok Sena, Penang sis.

Paham-paham je la bila sekolah kampung. Aku pon tak paham kenapa aku boleh jadi macam bijak padahal aku jarang study. But I still study la, sikit je la tapi. Tapi aku cam jadi budak pandai. NO! Im not saying sekolah kampung budak-budak dia tak pandai ke apa. Banyak sekolah kluster kot sini. Ko pahal nyah~

Kemuncak orang ingat aku pandai adalah time aku ja dapat 8A PMR. Preghhh. Satu-satunya student yang dapat 8A PMR kat sekolah tu. Kena tangkap gambo and gambo aku cikgu lekat kat sebelah KOOP. Time tingkatan 4 awal bukak sekolah tu, time perhimpunan, aku kena berdiri sebab cikgu umumkan aku ja 8A. Malu siot. Ok aku tipu. Aku dah lupa feel dia tu macam mana sebenarnya. Ke aku suka sebenarnya? Ataupon combination suka dengan malu bersatui menjadik sulu? Peristiwa tu pon aku dah lupa actually. Kawan aku yang cakap balik pasal hal tu and aku pon recall la balik. Baru ingat la. ahahaajjajaaj.

So, aku ambik science stream masa form 4 and 5. Sebab? Takdak sebab. Saja. Aku ingat nak jadik doctor la geng. Typical cita-cita geng. Aku memang typical punya orang.

SPM aku teruk. Well orang akan cakap la aku ni PMR 8A. SPM? Menyedihkan. Aahahahahhahha. Siyes aku cakap. SPM aku agak stress sebab aku pikir aku kena dapat straight A. Kalau tak aku akan kena hentaman orang awam la kat sekolah tu.

 

Ntah la. Aku dapat 5A, 2B, 3C ja. Excuse the plus minus one sebab ku ingat aku nak hafal ka result SPM aku yang sekangkang kera tu nyah??!! Yang aku ingat mathematics je aku A+. Terkejut gak arh I never expect that. Ingatkan A+ BM.

 

So, aku dapat Matrik. Aku masuk Kolej Matrikulasi Perlis. Program 1 tahun aliran Science. KMP tu main dia sebenarnya akaun. So kalau hang tanya budak yang hang terjumpak dalam kampus tu, mostly depa akaun.

 

Time matrik, result aku teruk sangat. CGPA aku 2.07 kot. Tak ingat dah aku, but around that la. I didnt get any degree offer. Sedih? Yuppp! Sedih arh. Semua kawan-kawan hang degree. Certificate matrik mana laku nyah.

 

So aku kerja. Aku kerja taska. Gaji kecik, dalam RM700 sebulan. Aduh. Sedih lak mengenangkan hidup aku ni. Playlist yang tengah play sekarang lak lagu sedih. Dasar youtube. Owh ya. Time ni aku pakai braces. Murah la braces kerajaan RM700 ja. Aku mana reti jaga budak weyh. Aku ingat nak berhenti kerja la ennn. Tapi mak aku marah aku. Dah banyak kali aku berhenti kerja. Aku kerja kilang sehari ja. Ehh tu bukan sebab aku tak tahan. Tapi sebab takdak transport nak gi kerja. Aku kena tinggal dengan makcik kawan aku. Astu aku kerja 7E, sehari gak ahahahahahh. Astu aku kerja kedai baju time puasa. Aku ingat lagi time puasa. Sebab apa aku berhenti? Sebab aku takot. Ahjaajajajjaja. Sebab ada makcik tu datang kedai, dia kata dia nak bawak budak-budak anak yatim datang beli baju situ. Aku takot weyh. Aku tak reti nak tengok size weyh. Aku takot so aku berhenti. Lepas tu baru aku kerja taska.

 

Best kerja taska walaupopn penat ya amat sangat. Aku masuk kerja pukul 6.50 pagi sampai 7 malam camtu. Aku ja balik lambat sebab kadang tunggu sorang dua mak bapak yang balik kerja lambat. Tapi aku ok ja. Kau bayangkan dari aku geli nak basuh berak budak, tak reti bancuh susu. Aku boleh dah semua tu. Bukan pekerja lama taska tu yang ajarkan. Tapi aku belajar sendiri. Aku observed diorang. Huhuhuhu. Im proud of myself siakkkk.

 

Keluar ja dari klinik, terus selfie. hihihihi hari 1st pakai braces.

Time kerja taska. YE MUKA AKU TAK READY. 

 

Satu hari tu aku gaduh dengan mak aku. Ya. Aku memang anak taguna sebab asyik gaduh dengan mak aku. Ya. Aku anak derhaka. Ermmm. Aku dah lupa sebab apa aku gaduh time tu. Tapi yang aku tawu. Mak aku cakap kat aku apa ntah yang membuatkan aku buat research pasal diploma.

 

Aku ada lesen motor. Tapi penakut. Tapi aku cakap kat mak aku. Lepas beberapa hari gaduh tu enn. Haaa. Tolong hantarkan aku kat BSN. Ada benda nak buat. Aku tak bagitawu yang aku nak beli no pin UiTM.

 

Pas aku beli kat mesin ATM no pin UiTM sesi 2. Aku taktawu lak ada sesi-sesi bagai ni dulu. So yaaa aku mohon. Time tu aku memang target satu kos ja, which is Diploma Sains. Aku memang target aku nak jadi doktor weyh. Aku kata kat diri aku. Kalau dapat kos lain. Aku taknak.

 

So aku dapat kos tu. Diploma Sains, UiTM Tapah. Pulak. Aku dah target UiTM Perlis. Sebab aku dah pernah dok sana time matrik. Aku aim nak gi daftar sendiri je la ann. Sekali Tapah. Mak aku la kena hantar. Aku masuk diploma umur 20. Aku dah agak aku akan jadi paling tua lam kelas. Rupanya tak. Banyak ja orang yang berumur masuk diploma balik weyh. Kawan aku kelas lain.

 

Aku bersyukur masuk diploma. My best and happiest moment in my life adalah time diploma. Aku ada kawan ramai. Aku happy. Sem 1 aku dekan and merasa la pergi dinner dekan tu. Tapi sem 1 je la nyah. Berat badan aku pon makin menjadi gak arh diploma ni. Time diploma gak la aku baru tawu aku ni ada gak orang suka. Yep. Aku ada boyfriend sis. Couple time sem 4 wkwkwkwkwkkwkw eii ok.

*gambar dinner dekan

Ok. Hajat aku nak jadi doktor tak jadik gais. Result cam taik ahahhahaha. Aku grad CGPA 3.02 ja. ajajajajjaajajjja. Convo? Sebab covid-19 bodoe ni la aku tak convo2 lagik. Dari convo kat Seri Iskandar jadi convo green screen. Convo green screen pon tangguh2 banyak kali. Aku dah macam malas asyik kena isi google form baru ja ni.

 

Apa? Kenapa convo kat Sri Iskandar bukan kat Tapah? Tapah takdak dewan siot ahahahahhahahahhah. So semua aktiviti buat kat mana? Kat Plaza Pentadbiran sis. Open sis. Ahahahahhaahahha. Kalau hujan, tempias sis. TAPI BEST SIOT. Aku rasa best sebab aku happy. Ada kawan, classmates, roommate yang best.


This is Plaza Pentadbiran. YE AKU YANG TENGAH WAT GAYA TUNJUK WORD Plaza TU.

Lawa ennn Tapah. *Chef kiss

Haaa ye aku gemuk tapi aku nak tunjuk awan Tapah. Sumpah lawa weyh. 






Sekarang aku degree kat Shah Alam. Kos Kejuruteraan Mekanikal. Ya betul. Lari teruk dari diploma fakulti sains gunaan kepada fakulti kejuruteraan mekanikal. So, lagi lambat la aku habis. Aku masuk degree umur 23 tahun.

 

Fakulti Kejuruteraan Mekanikal. Aku snap depan Kolej Melati hihi. Seb baik kolej depan Fac. Takyah naik bas. 

Hidup aku sangat tak happy. Aku takdak kawan. Aku lonely gila. Classmate aku semua dakdak baru habis matrik. So aku rasa depa takot kot dengan aku sebab aku 23. Dorang 20 ke 21 ntah. Aku hari-hari doa kat ALLAH; bagi la aku sorang ja kawan. Aku tak mintak banyak weyh. Sorang kawan yang aku boleh tanya bila aku tak paham, someone yang aku boleh tanya esok kelas cancel ke tak. Sedih weyh. Aku ada kawan dari diploma yang masuk Shah Alam gak, tapi dorang lain fakulti.

Result sem 1 aku alhamdulillah atas 3.0 tapi sem 2 semua kelas online, result aku jatuh teruk. No. Im not blaming ODL class sebab aku failed 2 papers. Ni semua salah aku sendiri. Sekarang aku sem 3. Yep. Ada lagi 5 sem aku perlu hadap. Ive been thinking about quiting this engineering school. Aku ingat nak ambik degree kos lain. But i dont know mennn. Im too old. Im 24. MUET aku pon dah expired January 2020. Kalau aku quit, aku kena ambik MUET lain. So end of 2021 baru boleh apply degree lain. Aku dah 25 nak masuk 26 la kalau ambik degree lain. Eiii nyeri lak bila pikir balik. Aku pening siak.

 

Aku tak tawu aku sebenarnya boleh buat ke tak engineering ni. Aku tak happy. Aku rasa ni sebab perasaan yakin diri. Self-esteem. Aku masa diploma sangat yakin. Err tak. Let me correct that. Aku yakin. Waalaupon aku bodoe2 ja time diploma but still aku yakin I can do this shit. Diploma is easy. But degree? Takleh weyh.

Hidup aku kat degree ni sama macam hidup kat matrik. Sama-sama rasa down dan rendah diri sebab ingat kau yang paling bodoh. Aku baru sedar yang diri aku ni cepat down. Aku sejenis overthinking punya orang. Teruk weyh. Sebab tu aku takleh go dengan matrik. Aku tawu hidup ni bukan nak happy ja sepanjang masa tapi ni teruk dah ni. Kang aku ada masalah mental lak kang. 

Aku baru je berkobar-kobar nak quit semalam. Aku siap email HEP mintak boring quit study. Tapi aku pikir. Betul ka apa yang aku buat ni? Hidup aku ni memang penuh dengan kegagalan ja ka? Bila aku nak Berjaya? Nanti aku grad engineering ni aku dapat kerja ke sebab aku perempuan dan pointer aku teruk. Aku boleh selamatkan pointer aku lagi ke?

Macam-macam aku pikir weyh. Aku 24. Takdak kerja. Study ke laut. Takleh bagi makbapak duit, aku yang habiskan duit. Aku stress weyh. Kawan-kawan aku yang sama umur semua berjaya. Sekali aku macam hauk ja. Sebab tu aku selalu avoid cikgu-cikgu aku, aku malu weyh. 

Deheck. Aku baru sedar this post is hella thicccc. Wkkwkwkw bapak panjang aku tulis. Tapi ni memang aku punya luahan perasaan weyh. Aku taktawu nak luah kat sapa. Aku tulis ni pon bukan ada orang baca tapi aku lega.

 

K arh bye.

 


You May Also Like

1 Comment

Marilah kita komen bersama-sama :)