Retake MUET dan apply UPU

by - 1:06 pm

 Disebabkan aku quit mechanical engineering, pastu aku terpaksa retake MUET dan aku apply balik UPU. 

    Mula-mula aku nak cerita pasal retake MUET dulu la erk sebab lepas retake muet tu baru aku apply UPU. Eh jap masalahnya aku ada final test bodo patut aku study la siak dah kenapa nak update blog yang takdak orang baca ni wkwkwkkwkwkw. 

    Ntah la. Aku update blog bukan sebab nak orang baca pon. Sebab nak ulahkan ja. Dulu aku benci bila orang dok kata blog is my online diary. Apakebuto dah nama diary asal hang nak orang baca? Tapi tu dulu arh sebab dulu zaman blog mencanak naik. Semua dakdak baru nak up mesti ada blog punya. So, online diary hang orang baca diknon. Tapi sekarang dah 2022, zaman upload video tiktok bagai. So, blog dah dilupakan. So, disebabkan takdak orang nak baca blog la aku update blog wkwkwkkwk. 

    Eh kat mana aku nak cerita tadi? Dah lupa siak. Oh ya retake muet. 

    Disebabkan aku ambik muet masa matrik. Sijil muet tu pulak valid 5 tahun ja mat. Aku punya dah expired tahun 2020. So aku terpaksa ambik balik. Aku tak sure la kalau ada yang kata dia masuk degree tanpa muet elok ja, takyah muet pon. Aku tak peduli la. Aku ni dah tua weyh. Umur dah 26 baru nak apply degree kot. Aku taknak ambik risiko. 

    Aku pon google ja la tarikh-tarikh muet tu. Mula-mula aku macam pikir betul ke aku nak degree balik ni. Umur dah 26. Baik aku kerja kilang. Kang lepas degree tak dapat kerja macam mana? Dah aku habis degree umur 29 dah. Macam-macam weyh aku pikir. Muet lak RM100 kot. Dengan duit pon ciput ja. Takpalah aku kuatkan iman, aku bayar ja duit muet tu. 

    Sambil tunggu tu, aku kerja kat tempat kerja kawan aku. Aku kerja bengkel donut. Gaji RM700 sebulan. Aku ni kerja dari aku 15 tahun sampai umur 26 ni. Gaji aku paling banyak pon RM800 ja weyh. Sebab tu aku ingat maybe kalau aku degree, berpendidikan, gaji aku at least seribu lebih. Sedih weyh. Kalau aku boleh putar waktu, aku nak balik la time aku kat matrik. Aku nak belajar betul-betul. Masuk degree. Lepastu aku pikir, kan hang tengah degree ni. Buat la betul-betul. Dok berangan putar balik waktu butoh apa? Benda tu mustahil! 

    Back to the story, aku retake muet kat Sekolah Menengah Seberang Jaya. Taik betul! Aku mintak kat sekolah badawi nuhhh. Dengan harapan aku boleh la drive sorang gi ambik sebab dekat dengan rumah aku. Sekali kena campak pi seberang jaya. Dah la aku drive pon hauk. Ni la nasib calon persendirian weyh. Kena campak ja mana-mana. Harey betoi. Dah tu masa aku speaking test, haukkk! Tergagap-gagap macam orang bodoh ahahhaahahhaha. Takleh blah betoi la. 

    Keputusan MUET keluar masa aku tengah kerja. Aku dah takot dah. Aku takot dapat Band 2 ja. Jatuh maruah aku. Masa matrik dapat Band 3, takkan turun kot. Paling-paling kena Band 3 jugak la walaupon hauk time speaking test. Sekali alhamdulillah. Aku dapat Band 4. Aku dah happy nak mampus dah. Aku check la yang markah-markah per test tu en. Sekali writing aku paling hauk wkwkwkwkwkwkwkw. Bodo gila. Listening aku paling cemerlang arh salah 2 ja mat wkwkkwkw. 

    Rupanya format muet dah tukar. Sekarang ni muet siap ada perpuluhan. Aku ingat aku dah perform arh dapat Band 4. Rupanya aku check Tiktok balik kerja tu ennn. Banyak orang dapat Band 4.5. Siot! So aku bodoh la dapat Band 4 je! 

    Takpalah. Alhamdulillah la. Dah la study pon tak. Bersyukur la oi. Long story short, aku apply UPU dan dapat kos yang aku nak. Pilihan pertama aku; Sarjana Muda Ukur Bahan (Kepujian). Kat Shah Alam. Takpalah. Shah Alam pon Shah Alam laaa. Nasib tak kena campak kat Kota Samarahan. Kalau tak petak aku. 

    Pejam celik pejam celik dah nak habis semester 2 dah aku. Takpalah didi. Usaha je. Takyah pikir sangat la habis degree umur 29 ada ke company nak ambik ke apa. Allah tu tak kejam. Bersangka baiklah dengan Allah. Aku keep on ingatkan diri aku benda ni doe. Sebab aku ni overthinking and asyik down. Haih. 


    Oklah. Kena study. Lagi 2 hari aku nak final. Last paper. Dan aku harap aku dekan lagi. CGPA 3.50 PON JADI LAAA JANJI DEKAN. kwkwkwkkwkw 


Bye!



You May Also Like

0 Comment

Marilah kita komen bersama-sama :)